Якими є обдаровані діти?
v
Мають вищі порівняно з більшістю учнів інтелектуальні
здібності, потяг до навчання, творчі можливості.
v
Мають активну пізнавальну потребу, що домінує.
v
Відчувають радість від здобуття знань,
розумової праці.
Які категорії обдарованих дітей можна визначити умовно?
1. Діти з незвичайно високим загальним рівнем
розумового розвитку (такі діти найчастіше зустрічаються в дошкільному й
молодшому шкільному віці).
2. Діти з ознаками
спеціальної розумової обдарованості — у певній галузі науки (підлітковий вік).
3. Учні, які не
досягають через якісь причини успіхів у навчанні, але мають яскраву пізнавальну
активність, оригінальність психічного складу, неабиякі розумові резерви
(частіше зустрічаються в старшому шкільному віці).
У навчальній діяльності робота з
обдарованими дітьми ґрунтується на диференційованому підході, що сприяє
розширенню й поглибленню освітнього простору предмета.
Мета роботи з обдарованими дітьми - виявлення
таких дітей та створення умов для їх оптимального розвитку.
Завдання роботи з обдарованими дітьми:
Розвиток цілісної картини світу в
уявленнях дитини.
Розвиток творчого критичного й
абстрактно-логічного мислення, здатностей розв'язувати проблеми.
Розвиток здатності самостійно
навчатися та здійснювати дослідницьку роботу.
Розвиток здатностей до
самопізнання й саморозуміння, формування позитивної «Я-концепції».
За якими принципами будується робота з
обдарованими дітьми?
Ø Орієнтація на змагання,
актуалізація лідерських можливостей учнів.
Ø Орієнтація на потреби дитини.
Ø Максимальне розширення кола інтересів.
Ø Домінування розвивальних
можливостей над інформаційною насиченістю.
Ø Ускладнення змісту навчальної
діяльності.
Яким повинен бути вчитель у роботі з
обдарованими дітьми?
- Талановитим, здатним до
експериментальної й творчої діяльності.
- Професійно грамотним.
- Інтелігентним, моральним і
ерудованим.
- Володіти сучасними педагогічними
технологіями.
- Мати позитивну «Я-концепцію»,
бути цілеспрямованим, наполегливим, емоційно стабільним.
- Умілим організатором
навчально-виховного процесу, психологом.
Що повинен уміти вчитель для роботи з
обдарованими дітьми?
§ Збагачувати навчальні програми,
тобто оновлювати й розширювати зміст навчання.
§ Працювати диференційовано,
здійснювати індивідуальний підхід і консультувати учнів.
§ Стимулювати пізнавальні здібності
учнів.
§ Приймати зважені
психолого-педагогічні рішення.
§ Аналізувати
навчально-виховну діяльність — свою та класу.
§ Добирати й готувати
матеріал для колективних творчих справ.
Завдання педагогів полягає у тому, щоб створити
умови, з яких будь-яка дитина могла б просуватися шляхом власної досконалості,
уміла мислити самостійно, нестандартно. Цей шлях
називається «самовдосконаленням дитини в умовах освітнього процесу».
Обдарованість — це
система, що розвивається протягом життя, визначає можливість досягнення людиною
вищих (незвичайних, неабияких) результатів в одному або декількох видах
діяльності порівняно з іншими людьми.
Обдарована дитина — це дитина, яка має яскраві
й очевидні, іноді видатні досягнення (або внутрішні передумови таких досягнень)
у тому або іншому виді діяльності.
За якими напрямами здійснюється робота
вчителів з обдарованими учнями?
1. На уроках — індивідуальна диференційована робота.
2. Гурткова робота із предмета.
3. Позакласні заходи у межах предметних тижнів.
4. Предметні заходи у класі із запрошенням батьків.
5. Участь учнів 1—11-х класів у шкільній конференції
«День науки» із захистом навчальних проектів.
6. Участь в олімпіадах різного рівня.
7. Участь у творчих конкурсах різного рівня
8. Театралізовані
свята — особлива форма роботи з обдарованими дітьми, оскільки в них діти мають
можливість не тільки реалізувати акторські здібності, безпосередньо беручи
участь у виставах, але й виявити творчі навички, розробляючи сценарії
постановок, розвинути схильність до художнього читання й літературної
творчості, виявити ерудицію й дослідницькі навички у вікторинах і наукових
диспутах. Така
робота сприяє підвищенню мотивації обдарованих дітей до співробітництва з
педагогами й копіткій роботі із самовдосконалення.
Етапи роботи з обдарованими учнями:
1. Підготовчий
v Виявлення обдарованих учнів;
v Складання діагностичних
карт;
v Розроблення нормативних
документів, робочих програм роботи з обдарованими учнями.
2. Основний (практичний)
v Упровадження інтерактивних
методів навчання (проблемно-дослідницьких, проектних, модульних), що розвивають
в учнів творче й дослідницьке мислення.
v Активна участь в
інтелектуальних і творчих конкурсах різних рівнів.
3. Узагальнення
v Аналіз досягнутих результатів.
v Співвідношення результатів
реалізації програми з поставленими метою й завданнями.
v Визначення перспектив і
шляхів подальшої роботи з обдарованими учнями.
Форми роботи вчителя-предметника з
обдарованими дітьми
1. Розв'язання нестандартних завдань на уроках і в
позаурочний час.
2. Індивідуальна й
диференційована робота.
3. Ділові гри, інтерактивні
методи навчання.
4. Участь у конкурсах різних рівнів.
5. Участь у предметних олімпіадах різних рівнів.
Розвиток обдарованості учнів залежить від
професійного рівня педагогів та використання креативних методів навчання. У
практиці педагогічної діяльності слід використовувати нові технології навчання,
які сприятимуть розвитку інтелектуальної, творчої, предметної або лідерської
обдарованості.