Визначальними в оцінюванні рівня навчальних досягнень учнів з хімії є особистісні результати пізнавальної діяльності, в яких відображаються загальнопредметні компетентності, набуті учнями в процесі навчання.
За відмінностями між обсягом і глибиною досягнутих результатів, ступенем самостійності у виконанні завдань, здатністю використовувати знання у нових ситуаціях виокремлено рівні навчальних досягнень учнів, що оцінюються за 12-бальною шкалою.
Кожний наступний рівень вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові характеристики.
При оцінюванні рівня навчальних досягнень з хімії враховується:
– оволодіння хімічною мовою як засобом відображення знань про речовини і хімічні явища;
– рівень засвоєння теоретичних знань;
– сформованість експериментальних умінь, необхідних для виконання хімічних дослідів, передбачених навчальною програмою;
– здатність учнів застосовувати набуті знання на практиці;
– уміння розв’язувати розрахункові задачі.
Усі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за характеристиками, наведеними в таблицях.
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці) |
|||
Початковий |
1 |
Учень (учениця) розпізнає деякі хімічні
об’єкти (хімічні символи, формули, явища, посуд
тощо) і називає їх (на
побутовому рівні) |
|||
|
2 |
Учень (учениця) описує
деякі хімічні об’єкти
за певними ознаками |
|||
|
3 |
Учень (учениця) має фрагментарні уявлення з предмета керівництвом вчителя може відтворити
окремі його частини |
вивчення |
і |
під |
Середній |
4 |
Учень (учениця) відтворює деякі факти, що стосуються хімічних сполук і явищ, складає з допомогою вчителя скорочену умову
задачі |
|||
5 |
Учень (учениця) відтворює окремі частини навчального матеріалу, дає визначення основних понять, самостійно складає і записує
скорочену умову задачі |
||||
6 |
Учень (учениця) послідовно відтворює значну частину навчального матеріалу, робить обчислення за готовою формулою |
||||
Достатній |
7 |
Учень (учениця) відтворює навчальний матеріал, наводить приклади, з допомогою вчителя порівнює хімічні об’єкти, наводить рівняння реакцій за умовою задачі |
|||
|
8 |
Учень
(учениця) логічно відтворює фактичний і теоретичний навчальний матеріал, застосовує знання в стандартних умовах, порівнює, класифікує хімічні об’єкти, робить
обчислення за рівнянням реакції, з
допомогою вчителя розв'язує задачі |
|||
|
9 |
Учень (учениця) володіє знаннями основоположних хімічних теорій і фактів, наводить приклади на підтвердження
цього, аналізує інформацію, робить висновки, наводить потрібні формули речовин
і рівняння реакцій; розв’язує задачі, користуючись алгоритмом |
|||
Високий |
10 |
Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і застосовує знання
на практиці, узагальнює й систематизує інформацію, робить аргументовані висновки, самостійно наводить
і використовує необхідні формули для розв'язування задач |
|||
|
11 |
Учень (учениця) володіє засвоєними знаннями і використовує їх у
нестандартних ситуаціях, встановлює зв’язки між явищами; самостійно знаходить, оцінює
і використовує інформацію з
різних джерел згідно з поставленим завданням; робить узагальнюючі висновки, самостійно розв'язує задачі, формулює відповіді |
|||
|
12 |
Учень (учениця) має
системні знання з предмета, аргументовано використовує їх, у тому числі в проблемних ситуаціях; аналізує додаткову інформацію; самостійно оцінює
явища, приймає рішення, висловлює судження, пов’язані з речовинами та їх перетвореннями, самостійно аналізує та розв'язує задачі
раціональним способом |
Рівні навчальних досягнень учнів |
Бали |
Критерії
оцінювання навчальних досягнень учнів |
I. Початковий |
1 |
Учень (учениця) розпізнає деякі хімічні об'єкти
(хімічні символи, формули, явища, посуд тощо)
і називає їх (на побутовому рівні); знає правила безпеки під час
проведення практичних робіт |
2 |
Учень (учениця) описує деякі хімічні
об'єкти за певними
ознаками; знає призначення лабораторного обладнання |
|
3 |
Учень (учениця) має фрагментарні уявлення з предмета вивчення і може відтворити окремі його частини; під керівництвом учителя
виконує найпростіші хімічні досліди |
|
II. Середній |
4 |
Учень (учениця) знає окремі факти, що стосуються хімічних сполук і явищ; складає прості прилади для
проведення дослідів і виконує їх під керівництвом
учителя |
5 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя
відтворює окремі частини
начального матеріалу, дає визначення основних понять; самостійно виконує
деякі хімічні досліди, описує хід їх виконання, дотримується порядку на робочому місці |
|
6 |
Учень (учениця) відтворює навчальний матеріал з допомогою вчителя; описує окремі
спостереження за перебігом хімічних дослідів |
|
III. Достатній |
7 |
Учень (учениця) самостійно відтворює значну частину
навчального матеріалу, з допомогою вчителя
порівнює хімічні об'єкти, описує спостереження за перебігом
хімічних дослідів |
8 |
Учень (учениця) самостійно відтворює фактичний і теоретичний навчальний матеріал, порівнює і
класифікує хімічні об'єкти; самостійно виконує всі хімічні досліди згідно
з інструкцією |
|
9 |
Учень (учениця) виявляє розуміння основоположних хімічних теорій і фактів,
наводить приклади на підтвердження цього;
робить окремі висновки з хімічних дослідів |
|
IV. Високий |
10 |
Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і застосовує знання у стандартних ситуаціях, уміє аналізувати,
узагальнювати й систематизувати надану інформацію, робити висновки; робить
висновки з практичної роботи |
11 |
Учень (учениця) володіє
засвоєними знаннями і використовує їх у нестандартних ситуаціях, встановлює зв'язки
між явищами; самостійно знаходить і використовує інформацію згідно з поставленим завданням; виконує хімічний експеримент, раціонально використовуючи
обладнання і реактиви |
|
12 |
Учень (учениця) має системні знання
з предмета, аргументовано використовує їх, у тому числі у проблемних ситуаціях; аналізує
додаткову інформацію; самостійно оцінює явища, пов'язані з речовинами та їх перетвореннями; робить обґрунтовані
висновки з хімічного експерименту; розв'язує експериментальні задачі за власним планом |
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учнів |
||||||
Початковий |
1 - 3 |
Розв’язування задач не передбачене |
||||||
Середній |
4 |
Учень (учениця) складає з допомогою вчителя скорочену умову задачі |
||||||
5 |
Учень (учениця) самостійно складає і записує скорочену умову задачі |
|||||||
6 |
Учень (учениця) складає скорочену умову задачі; робить обчислення лише
з готовою
формулою |
|||||||
Достатній |
7 |
Учень (учениця) наводить рівняння реакцій за умовою задачі |
||||||
8 |
Учень (учениця) робить
обчислення за рівнянням реакції, з допомогою вчителя розв'язує
задачі |
|||||||
9 |
Учень (учениця) наводить потрібні формули речовин
і рівняння реакцій; розв’язує
задачі, користуючись алгоритмом |
|||||||
Високий |
10 |
Учень (учениця) самостійно наводить і використовує необхідні формули для розв'язування задач |
||||||
11 |
Учень (учениця) самостійно і раціонально розв’язує задачі |
|||||||
12 |
Учень (учениця) комбіновані задачі |
самостійно |
і |
раціонально |
розв’язує |
задачі; |
розв’язує |
Рівні навчальних досягнень учнів |
Бали |
Критерії оцінювання проєктної діяльності учнів |
I. Початковий |
1 |
Учень (учениця)ознайомлений з проєктною діяльністю; робота реферативного
характеру без визначення мети й
завдань проєкту, а також без
висновків за його результатами взята з інтернет ресурсів; учень(учениця) презентує роботу лише
з допомогою вчителя; робота неестетично оформлена. |
2 |
Учень
(учениця) розкриває деякі поняття
із вибраної теми проєкту; робота
взята з інтернет ресурсів; учень(учениця) потребує допомоги вчителя
при поясненні зображень; матеріали записані з граматичними
і орфографічними помилками. |
|
3 |
Учень
(учениця) пояснює фрагментарні уявлення з теми проєкту і може відтворити окремі його частини; в
роботі не визначена мета і завдання проєкту, відсутні висновки; учень
( учениця) з допомогою учителя демонструє найпростіші поняття. |
|
|
4 |
Учень (учениця) знає окремі факти,
що стосуються проєктної роботи; наводить під
керівництвом вчителя прості
приклади на підтвердження певної позиції; демонструє неповне розуміння теми. |
II. Середній |
5 |
Учень (учениця) з допомогою вчителя
відтворює окремі частини проєкту, дає визначення основних понять; робота
не містить наочних матеріалів, які б допомогли зрозуміти зміст проєкту. |
|
6 |
Учень (учениця) відтворює матеріал з допомогою вчителя; поданий матеріал не зацікавлює інших
учнів , нелогічно пов'язаний; учень(учениця) описує окремі
власні спостереження; |
III. Достатній |
7 |
Учень (учениця) самостійно відтворює значну частину проєктної роботи, з допомогою вчителя пояснює перебіг явищ чи
процесів; вміє порівнювати та наводити приклади
; разом з учителем формулює висновки за результатами дослідження. |
8 |
Учень (учениця) самостійно відтворює фактичний і теоретичний матеріал проєктної роботи; рекомендована вчителем інформація не охоплює всі головні факти і найважливіші поняття. |
|
9 |
Учень (учениця) виявляє розуміння основоположних теорій і фактів; наочні матеріали доповнюють
зміст проекту і відображають специфіку теми;
з допомогою вчителя наводить приклади та робить висновки. |
|
|
10 |
Учень
(учениця) володіє навчальним матеріалом і застосовує знання у презентації, уміє аналізувати, узагальнювати й систематизувати надану
інформацію, робити висновки; логічно і послідовно висвітлений матеріал обраної
теми проєкту; робота
належно оформлена. |
|
11 |
Учень
(учениця) володіє засвоєними знаннями і використовує їх у презентації , встановлює зв'язки між
явищами; самостійно знаходить і використовує інформацію згідно з поставленим завданням; демонструє викладення
матеріалу в правильній послідовності та хронологічному порядку . |
IV. Високий |
|
|
|
12 |
Учень (учениця) має системні знання з предмета, аргументовано використовує їх у проєктній роботі;
аналізує додаткову інформацію; демонструє повне
розуміння матеріалу; презентація завершена, логічно та послідовно розміщений матеріал; робить обґрунтовані висновки з проведеного експерименту; самостійно аналізує
та вносить пропозиції щодо наявної проблеми. |
1. Обґрунтування й постановка мети,
планування шляхів її досягнення, практична цінність проекту (max —
5 балів)
0 |
Мета виконання проєкту не сформульована |
1–2 |
Мета визначена, але не позначені шляхи її досягнення, немає плану роботи |
3-4 |
Мета визначена, описана не чітко, подано певний
план шляхів її досягнення |
5 |
Мета визначена, чітко
описана, подано детальний план шляхів її досягнення, проєкт виконаний точно й послідовно, відповідно до плану він має практичну цінність |
0 |
Бібліографія відсутня |
1-2 |
Бібліографія містить незначний обсяг відповідної інформації |
3-4 |
Робота містить неповну
інформацію з відповідних джерел |
5 |
Робота містить досить
повну інформацію з широкого спектра відповідних джерел |
1 |
Робота не містить особистих роздумів і є нетворчим зверненням до теми
проєкту |
2-3 |
Робота містить поверховий опис теми проєкту |
4-5 |
Робота містить роздуми описового характеру, невикористані можливості творчого підходу |
6–7 |
Робота відзначається глибокими роздумами й аналізом, власним оригінальним відношенням автора до ідеї
проєкту, новими рішеннями |
0 |
Звіт відсутній |
1–2 |
Звіт представлений
у вигляді усного повідомлення без
наочних посібників |
3 |
Звіт представлений у вигляді презентації або текстового файлу,
але якість оформлення низька. |
4 |
Звіт представлений у вигляді презентації або текстового файлу |
0 |
Аналіз роботи відсутній |
1–2 |
Аналіз роботи виконаний формально |
3-4 |
Аналіз роботи виконаний, але висновки неповні |
5–6 |
Представлений вичерпний огляд
ходу роботи з аналізом ситуацій, що складалися |
1–2 |
Робота шаблонна, що показує формальне ставлення автора |
3–4 |
Робота самостійна, що демонструє особисту зацікавленість автора, власні
розробки й пропозиції |
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці) |
Початковий |
1 |
Учень (учениця) спостерігає за роботою товаришів; спостерігає за процесом планування роботи групи,
розподілу доручень, прийняття групового рішення |
2 |
Учень (учениця) іноді
виконує навчальне завдання за допомогою товаришів, рідко вступає
у полілог або діалог (рідко
погоджується з думкою
однокласників, прислухається до їхніх порад) |
|
3 |
Учень (учениця) іноді вступає у полілог або діалог, інколи
висловлює власну думку,
не обґрунтовуючи її аргументами; намагається брати участь в оцінюванні роботи товаришів, однак дає необ’єктивну
оцінку; часто спричинює конфлікти, не вміє знаходити вихід із конфліктної ситуації |
|
Середній |
4 |
Учень (учениця) спостерігає за процесом планування роботи групи, розподілом доручень, прийняттям групового рішення та інколи бере у ньому
участь; здійснює спроби (часто
невдалі) звернутися за допомогою до членів групи;
не завжди уважно слухає товаришів |
5 |
Учень (учениця) час від часу
вступає у полілог
або діалог, іноді висловлює власну думку;
періодично спричинює конфлікти, виявляє недостатнє вміння
знаходити вихід із конфліктної ситуації; не завжди уважно
слухає товаришів |
|
6 |
Учень (учениця) періодично висловлює власну
думку, хоч і не зовсім
вдало обґрунтовує її аргументами; часто
погоджується із думкою
товаришів, прислухається до окремих порад;
знає етикетні формули, інколи користується ними під час співпраці у групах;
періодично бере участь в оцінюванні
роботи товаришів, не завжди об’єктивно їх оцінює. |
|
Достатній |
7 |
Учень (учениця); періодично бере участь
у процесі планування роботи групи, розподілі
доручень, прийнятті групового рішення, часто звертається за допомогою до товаришів; періодично надає допомогу
однокласникам; хоча не завжди вдало; у більшості
випадків погоджується із думкою товаришів, не завжди використовує етикетні формули під час співпраці у групах; уміє слухати товариша, хоча інколи перебиває
його під час спілкування; намагається не провокувати конфлікти, однак інколи
їх спричинює, не завжди вміє знаходити вихід із конфліктної ситуації |
8 |
Учень (учениця) намагається у більшості випадків брати активну
участь у полілозі або діалозі, процесі
планування роботи групи,
розподілі доручень, прийнятті групового рішення, виявляє
здатність до партнерської співпраці, здійснює
спроби навчати товаришів; періодично бере участь в оцінюванні роботи однокласників, намагаючись об’єктивно їх
оцінити; намагається не провокувати конфлікти, однак
інколи їх спричинює, вміє знаходити вихід
із конфліктної ситуації |
|
9 |
Учень (учениця) бере участь у активну участь
у процесі планування роботи групи, розподілі доручень, прийнятті групового рішення, полілозі або діалозі, висловлює власну думку й намагається її довести, використовуючи аргументи, завжди
використовує етикетні формули під час співпраці у групах; уміє слухати товариша, не перебиває його під час спілкування, намагається не провокувати конфлікти, завжди вміє знаходити вихід із конфліктної ситуації, бере участь
в оцінюванні роботи
однокласників, намагаючись об’єктивно їх оцінити; доповідає класу
про результати групової
роботи |
|
Високий |
10 |
Учень (учениця) бере активну участь
у процесі планування й виконання завдання у групах,
розподілі доручень, прийнятті групового рішення, полілозі або діалозі; у разі потреби звертається за
допомогою до товаришів, надає їм допомогу;
завжди використовує етикетні формули під час співпраці у групах; уміє
слухати товариша, не перебиває його
під час спілкування, бере участь в оцінюванні роботи однокласників, об’єктивно їх оцінює, доповідає класу про результати групової |
Рівні навчальних досягнень |
Бали |
Характеристика навчальних досягнень учня (учениці) |
|
|
роботи, формулює висновки |
11 |
Учень (учениця) може навчати своїх
товаришів, виявляючи до них повагу; систематично бере активну участь
у полілозі або діалозі, уміє висловлювати власну
думку, наводить аргументи для її доведення, погоджується з думкою
однокласників за умови
наведення аргументів; систематично користується необхідними
етикетними формулами; уміє уважно слухати інших, не провокує виникнення
конфлікту, докладає усіх зусиль для його
залагодження у випадку виникнення; об’єктивно оцінює товаришів, доповідає класу про результати групової роботи, чітко формулює висновки |
|
12 |
Учень (учениця) надає підтримку іншим
членам групи, заохочує їх до роботи, виявляє протиріччя
в аналізі явища, вдало узагальнює думки інших і просуває роботу групи вперед, вносить вдалі
пропозиції, які враховує група; систематично
користується необхідними етикетними формулами; уміє уважно слухати
інших, докладає усіх зусиль для залагодження конфліктів у випадку їх виникнення; об’єктивно оцінює товаришів, доповідає
класу про результати групової роботи, чітко формулює і аргументує висновки |