Критерії оцінювання

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з хімії

    Визначальними в оцінюванні рівня навчальних досягнень учнів з хімії є особистісні результати пізнавальної діяльності, в яких відображаються загальнопредметні компетентності, набуті учнями в процесі навчання.
    За відмінностями між обсягом і глибиною досягнутих результатів, ступенем самостійності у виконанні завдань, здатністю використовувати знання у нових ситуаціях виокремлено рівні навчальних досягнень учнів, що оцінюються за 12-бальною шкалою.
    Кожний наступний рівень вбирає в себе вимоги до попереднього, а також додає нові характеристики.
    При оцінюванні рівня навчальних досягнень з хімії враховується:
 – оволодіння хімічною мовою як засобом відображення знань про речовини і хімічні явища;
 – рівень засвоєння теоретичних знань;
 – сформованість експериментальних умінь, необхідних для виконання хімічних дослідів, передбачених навчальною програмою;
 – здатність учнів застосовувати набуті знання на практиці;
 – уміння розв’язувати розрахункові задачі.
      Усі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за характеристиками, наведеними в таблицях.
 
  Оцінювання теоретичних знань

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)

Початковий

1

Учень (учениця) розпізнає деякі хімічні об’єкти (хімічні символи, формули, явища, посуд тощо) і називає їх (на побутовому рівні)

 

2

Учень (учениця) описує деякі хімічні об’єкти за певними ознаками

 

3

Учень    (учениця)    має    фрагментарні    уявлення   з                   предмета керівництвом вчителя може відтворити окремі його частини

вивчення

і

під

Середній

4

Учень (учениця) відтворює деякі факти, що стосуються хімічних сполук і явищ,

складає з допомогою вчителя скорочену умову задачі

5

Учень (учениця) відтворює окремі частини навчального матеріалу, дає визначення

основних понять, самостійно складає і записує скорочену умову задачі

6

Учень (учениця) послідовно відтворює значну частину навчального матеріалу,

робить обчислення за готовою формулою

Достатній

7

Учень (учениця) відтворює навчальний матеріал, наводить приклади, з допомогою

вчителя порівнює хімічні об’єкти, наводить рівняння реакцій за умовою задачі

 

8

Учень (учениця) логічно відтворює фактичний і теоретичний навчальний матеріал, застосовує знання в стандартних умовах, порівнює, класифікує хімічні об’єкти, робить обчислення за рівнянням реакції, з допомогою вчителя розв'язує задачі

 

9

Учень (учениця) володіє знаннями основоположних хімічних теорій і фактів, наводить приклади на підтвердження цього, аналізує інформацію, робить висновки, наводить потрібні формули речовин і рівняння реакцій; розв’язує задачі,

користуючись алгоритмом

Високий

10

Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і застосовує знання на практиці,

узагальнює й систематизує інформацію, робить аргументовані висновки, самостійно наводить і використовує необхідні формули для розв'язування задач

 

11

Учень (учениця) володіє засвоєними знаннями і використовує їх у нестандартних ситуаціях, встановлює зв’язки між явищами; самостійно знаходить, оцінює і використовує інформацію з різних джерел згідно з поставленим завданням; робить узагальнюючі висновки, самостійно розв'язує задачі, формулює відповіді

 

12

Учень (учениця) має системні знання з предмета, аргументовано використовує їх, у тому числі в проблемних ситуаціях; аналізує додаткову інформацію; самостійно оцінює явища, приймає рішення, висловлює судження, пов’язані з речовинами та їх перетвореннями, самостійно аналізує та розв'язує задачі раціональним способом


Оцінювання практичних робіт і лабораторних дослідів 

Рівні навчальних досягнень учнів

Бали

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів

I. Початковий

1

Учень (учениця) розпізнає деякі хімічні об'єкти (хімічні символи, формули, явища, посуд тощо) і називає їх (на побутовому рівні); знає правила безпеки під час проведення практичних робіт

2

Учень (учениця) описує деякі хімічні об'єкти за певними ознаками; знає призначення лабораторного обладнання

3

Учень (учениця) має фрагментарні уявлення з предмета вивчення і може відтворити окремі його частини; під керівництвом учителя виконує найпростіші хімічні досліди

II. Середній

4

Учень (учениця) знає окремі факти, що стосуються хімічних сполук і явищ; складає прості прилади для проведення дослідів і виконує їх під керівництвом учителя

5

Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює окремі частини начального матеріалу, дає визначення основних понять; самостійно виконує деякі хімічні досліди, описує хід їх виконання, дотримується порядку на робочому місці

6

Учень (учениця) відтворює навчальний матеріал з допомогою вчителя; описує окремі спостереження за перебігом хімічних дослідів

III. Достатній

7

Учень (учениця) самостійно відтворює значну частину навчального матеріалу, з допомогою вчителя порівнює хімічні об'єкти, описує спостереження за перебігом хімічних дослідів

8

Учень (учениця) самостійно відтворює фактичний і теоретичний навчальний матеріал, порівнює і класифікує хімічні об'єкти; самостійно виконує всі хімічні досліди згідно з інструкцією

9

Учень (учениця) виявляє розуміння основоположних хімічних теорій і фактів, наводить приклади на підтвердження цього; робить окремі висновки з хімічних дослідів

IV. Високий

10

Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і застосовує знання у стандартних ситуаціях, уміє аналізувати, узагальнювати й систематизувати надану інформацію, робити висновки; робить висновки з практичної роботи

11

Учень (учениця) володіє засвоєними знаннями і використовує їх у нестандартних ситуаціях, встановлює зв'язки між явищами; самостійно знаходить і використовує інформацію згідно з поставленим завданням; виконує хімічний експеримент, раціонально використовуючи обладнання і реактиви

12

Учень (учениця) має системні знання з предмета, аргументовано використовує їх, у тому числі у проблемних ситуаціях; аналізує додаткову інформацію; самостійно оцінює явища, пов'язані з речовинами та їх перетвореннями; робить обґрунтовані висновки з хімічного експерименту; розв'язує експериментальні задачі за власним планом



Оцінювання розв’язування розрахункових задач 

Рівні

навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учнів

Початковий

1 - 3

Розв’язування задач не передбачене

Середній

4

Учень (учениця) складає з допомогою вчителя скорочену умову задачі

5

Учень (учениця) самостійно складає і записує скорочену умову задачі

6

Учень (учениця) складає скорочену умову задачі; робить обчислення лише з

готовою формулою

Достатній

7

Учень (учениця) наводить рівняння реакцій за умовою задачі

8

Учень (учениця) робить обчислення за рівнянням реакції, з допомогою вчителя

розв'язує задачі

9

Учень (учениця) наводить потрібні формули речовин і рівняння реакцій;

розв’язує задачі, користуючись алгоритмом

Високий

10

Учень (учениця) самостійно наводить і використовує необхідні формули для

розв'язування задач

11

Учень (учениця) самостійно і раціонально розв’язує задачі

12

Учень               (учениця)

комбіновані задачі

самостійно

і

раціонально

розв’язує

задачі;

розв’язує


Критерії оцінювання навчального проєкту 

Рівні навчальних

досягнень учнів

 

Бали

 

Критерії оцінювання проєктної діяльності учнів

 

 

 

 

 

 

I. Початковий

 

 

1

Учень (учениця)ознайомлений з проєктною діяльністю; робота реферативного характеру без визначення мети й завдань проєкту, а також без висновків за його результатами взята з інтернет ресурсів; учень(учениця) презентує роботу лише з допомогою вчителя; робота

неестетично оформлена.

 

2

Учень (учениця) розкриває деякі поняття із вибраної теми проєкту; робота взята з інтернет ресурсів; учень(учениця) потребує допомоги вчителя при поясненні зображень; матеріали записані з граматичними і

орфографічними помилками.

 

3

Учень (учениця) пояснює фрагментарні уявлення з теми проєкту і може відтворити окремі його частини; в роботі не визначена мета і завдання проєкту, відсутні висновки; учень ( учениця) з допомогою

учителя демонструє найпростіші поняття.

 

 

4

Учень (учениця) знає окремі факти, що стосуються проєктної роботи; наводить під керівництвом вчителя прості приклади на

підтвердження певної позиції; демонструє неповне розуміння теми.

 

II. Середній

 

5

Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює окремі частини проєкту, дає визначення основних понять; робота не містить наочних

матеріалів, які б допомогли зрозуміти зміст проєкту.

 

 

6

Учень   (учениця)   відтворює       матеріал з допомогою вчителя; поданий матеріал не зацікавлює інших учнів , нелогічно пов'язаний;

учень(учениця) описує окремі власні спостереження;

 

 

 

 

 

III. Достатній

 

7

Учень (учениця) самостійно відтворює значну частину проєктної роботи, з допомогою вчителя пояснює перебіг явищ чи процесів; вміє порівнювати та наводити приклади ; разом з учителем формулює

висновки за результатами дослідження.

 

8

Учень (учениця) самостійно відтворює фактичний і теоретичний матеріал проєктної роботи; рекомендована вчителем інформація не

охоплює всі головні факти і найважливіші поняття.

 

9

Учень (учениця) виявляє розуміння основоположних теорій і фактів; наочні матеріали доповнюють зміст проекту і відображають специфіку теми; з допомогою вчителя наводить приклади та робить

висновки.

 

 

 

10

Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і застосовує знання у презентації, уміє аналізувати, узагальнювати й систематизувати надану інформацію, робити висновки; логічно і послідовно висвітлений матеріал обраної теми проєкту; робота належно

оформлена.

 

 

 

11

Учень (учениця) володіє засвоєними знаннями і використовує їх у презентації , встановлює зв'язки між явищами; самостійно знаходить і використовує інформацію згідно з поставленим завданням; демонструє

викладення матеріалу в правильній послідовності та хронологічному порядку .

IV. Високий

 

 

 

 

12

Учень (учениця) має системні знання з предмета, аргументовано використовує їх у проєктній роботі; аналізує додаткову інформацію; демонструє повне розуміння матеріалу; презентація завершена, логічно та послідовно розміщений матеріал; робить обґрунтовані висновки з проведеного експерименту; самостійно аналізує та вносить

пропозиції щодо наявної проблеми.


Критерії оцінювання навчального проєкту

1.    Обґрунтування й постановка мети, планування шляхів її досягнення, практична цінність проекту (max — 5 балів) 

0

Мета виконання проєкту не сформульована

1–2

Мета визначена, але не позначені шляхи її досягнення, немає плану роботи

3-4

Мета визначена, описана не чітко, подано певний план шляхів її досягнення

5

Мета визначена, чітко описана, подано детальний план шляхів її досягнення, проєкт

виконаний точно й послідовно, відповідно до плану він має практичну цінність

 2.  Повнота використаної інформації, різноманітність джерел інформації (max 5 бали)

0

Бібліографія відсутня

1-2

Бібліографія містить незначний обсяг відповідної інформації

3-4

Робота містить неповну інформацію з відповідних джерел

5

Робота містить досить повну інформацію з широкого спектра відповідних джерел

 3.  Творчий і аналітичний підхід до роботи, об’єм розробок, новизна рішень (max 7 балів) 

1

Робота не містить особистих роздумів і є нетворчим зверненням до теми проєкту

2-3

Робота містить поверховий опис теми проєкту

4-5

Робота містить роздуми описового характеру, невикористані можливості творчого підходу

6–7

Робота відзначається глибокими роздумами й аналізом, власним оригінальним відношенням

автора до ідеї проєкту, новими рішеннями

 4.  Якість оформлення звіту про роботу над проектом і наочних посібників (max — 4 бали) 

0

Звіт відсутній

1–2

Звіт представлений у вигляді усного повідомлення без наочних посібників

3

Звіт представлений у вигляді презентації або текстового файлу, але якість оформлення

низька.

4

Звіт представлений у вигляді презентації або текстового файлу

 5.  Аналіз процесу й результатів роботи (max 6 балів) 

0

Аналіз роботи відсутній

1–2

Аналіз роботи виконаний формально

3-4

Аналіз роботи виконаний, але висновки неповні

5–6

Представлений вичерпний огляд ходу роботи з аналізом ситуацій, що складалися

 6.    Особиста зацікавленість автора, його залученість у роботу, рівень самостійності (max 4 бали) 

1–2

Робота шаблонна, що показує формальне ставлення автора

3–4

Робота самостійна, що демонструє особисту зацікавленість автора, власні розробки й

пропозиції


Критерії оцінювання групової роботи учнів 

Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)

Початковий

1

Учень (учениця) спостерігає за роботою товаришів; спостерігає за процесом планування роботи групи, розподілу доручень, прийняття групового рішення

2

Учень (учениця) іноді виконує навчальне завдання за допомогою товаришів,

рідко вступає у полілог або діалог (рідко погоджується з думкою однокласників, прислухається до їхніх порад)

3

Учень (учениця) іноді вступає у полілог або діалог, інколи висловлює власну

думку, не обґрунтовуючи її аргументами; намагається брати участь в оцінюванні роботи товаришів, однак дає необ’єктивну оцінку; часто спричинює конфлікти, не вміє знаходити вихід із конфліктної ситуації

Середній

4

Учень (учениця) спостерігає за процесом планування роботи групи, розподілом

доручень, прийняттям групового рішення та інколи бере у ньому участь; здійснює

спроби (часто невдалі) звернутися за допомогою до членів групи; не завжди уважно слухає товаришів

5

Учень (учениця) час від часу вступає у полілог або діалог,    іноді висловлює

власну думку; періодично спричинює конфлікти, виявляє недостатнє вміння знаходити вихід із конфліктної ситуації; не завжди уважно слухає товаришів

6

Учень (учениця) періодично висловлює власну думку, хоч і не зовсім вдало

обґрунтовує її аргументами; часто погоджується із думкою товаришів, прислухається до окремих порад; знає етикетні формули, інколи користується ними під час співпраці у групах; періодично бере участь в оцінюванні роботи товаришів, не завжди об’єктивно їх оцінює.

Достатній

7

Учень (учениця); періодично бере участь у процесі планування роботи групи,

розподілі доручень, прийнятті групового рішення, часто звертається за допомогою до товаришів; періодично надає допомогу однокласникам; хоча не завжди вдало; у більшості випадків погоджується із думкою товаришів, не завжди використовує етикетні формули під час співпраці у групах; уміє слухати товариша, хоча інколи

перебиває його під час спілкування; намагається не провокувати конфлікти, однак інколи їх спричинює, не завжди вміє знаходити вихід із конфліктної ситуації

8

Учень (учениця) намагається у більшості випадків брати активну участь у

полілозі або діалозі, процесі планування роботи групи, розподілі доручень, прийнятті групового рішення, виявляє здатність до партнерської співпраці, здійснює спроби навчати товаришів; періодично бере участь в оцінюванні роботи однокласників, намагаючись об’єктивно їх оцінити; намагається не провокувати конфлікти, однак інколи їх спричинює, вміє знаходити вихід із конфліктної ситуації

9

Учень (учениця) бере участь у активну участь у процесі планування роботи

групи, розподілі доручень, прийнятті групового рішення, полілозі або діалозі, висловлює власну думку й намагається її довести, використовуючи аргументи, завжди використовує етикетні формули під час співпраці у групах; уміє слухати товариша, не перебиває його під час спілкування, намагається не провокувати конфлікти, завжди вміє знаходити вихід із конфліктної ситуації, бере участь в оцінюванні роботи однокласників, намагаючись об’єктивно їх оцінити; доповідає класу про результати групової роботи

Високий

10

Учень (учениця) бере активну участь у процесі планування й виконання

завдання у групах, розподілі доручень, прийнятті групового рішення, полілозі або діалозі; у разі потреби звертається за допомогою до товаришів, надає їм допомогу; завжди використовує етикетні формули під час співпраці у групах; уміє слухати товариша, не перебиває його під час спілкування, бере участь в оцінюванні роботи однокласників, об’єктивно їх оцінює, доповідає класу про результати групової


Рівні навчальних досягнень

Бали

Характеристика навчальних досягнень учня (учениці)

 

 

роботи, формулює висновки

11

Учень (учениця) може навчати своїх товаришів, виявляючи до них повагу;

систематично бере активну участь у полілозі або діалозі, уміє висловлювати власну думку, наводить аргументи для її доведення, погоджується з думкою однокласників за умови наведення аргументів; систематично користується необхідними етикетними формулами; уміє уважно слухати інших, не провокує виникнення конфлікту, докладає усіх зусиль для його залагодження у випадку виникнення; об’єктивно оцінює товаришів, доповідає класу про результати групової роботи, чітко формулює висновки

12

Учень (учениця) надає підтримку іншим членам групи, заохочує їх до роботи,

виявляє протиріччя в аналізі явища, вдало узагальнює думки інших і просуває роботу групи вперед, вносить вдалі пропозиції, які враховує група; систематично користується необхідними етикетними формулами; уміє уважно слухати інших, докладає усіх зусиль для залагодження конфліктів у випадку їх виникнення; об’єктивно оцінює товаришів, доповідає класу про результати групової роботи, чітко формулює і аргументує висновки